ALLES IN EEN KORTE SAMENVATTING

Verwijzer en patiëntprofiel

De huisarts/kinderarts/arts bepaalt of een patiënt  verwezen moet worden naar de GGZ. Verwijst de huisarts naar de “Generalistische Basis GGZ” dan bepaalt de behandelaar/zorgverlener het patiëntprofiel (Kort, Midden, Intensief, Chronisch) . Het patiëntprofiel bepaalt de integrale prestatie die de zorgaanbieder declareert. Mijn patiënten krijgen vaak  - als service - een brief voor de huisarts mee waarop duidelijk staat  wat het patiëntprofiel is, zeker als het gaat om een verlenging van zorg, bijvoorbeeld na 365 dagen en/of in het geval van een paralleltraject chronisch en Kort/Midden/Intensief.

Wat dient de huisarts op de verwijsbrief te noteren?

  • Datum van verwijzing.
  • De NAW-gegevens van de huisarts.
  • De AGB-code van de huisarts.
  • De NAW-gegevens van de patiënt.
  • Het BSN van de patiënt.
  • Naam verzekering en polisnummer van de patiënt.
  • Het vermoeden van een DSM-stoornis.
  • Hoofdprobleem.
  • Soort GGZ.
  • Handtekening.

Tarieven GGZ vanaf 18 jaar:

Niet gecontracteerde zorgaanbieders brengen marktconforme NZa-tarieven  in rekening. De zorgaanbieder is verantwoordelijk voor het samenstellen van de declaratie. Deze dient aan een aantal eisen te voldoen.  De patiënt is verantwoordelijk voor de tijdige en volledige betaling van de declaratie. Indien de declaratie naar de patiënt verstuurd wordt dient deze de declaratie binnen maximaal 30 dagen te betalen aan de zorgaanbieder en wel het gedeclareerde bedrag (dus niet het bedrag wat de zorgverzekeraar uitkeert). Indien de zorgverzekeraar andere tarieven hanteert dan de zorgaanbieder gedeclareerd heeft moet de patiënt bijbetalen. Dit valt onder het begrip eigen bijdrage. De patiënt dient goed de polisvoorwaarden te checken. Als de patiënt een zuivere restitutiepolis (bijv. ONVZ- of PNO) heeft dan vergoedt de verzekeraar de marktconforme NZa-tarieven 100%.

In een aantal gevallen kan patiënt een machtiging tekenen dat de declaratie rechtstreeks naar de ziektekostenverzekeraar gaat. Wel is het zo dat als de ziektekostenverzekeraar de declaratie niet volledig betaald (bijv. bij een budgetpolis, internetpolis of een naturapolis) de patiënt alsnog een aanvullende declaratie van de zorgverlener krijgt. Dit is ook het geval als de zorgverzekeraar het eigen risico van de patiënt met de zorgverlener verrekent (lees: de zorgverlener betaalt het eigen risico van de patiënt) . De patiënt moet dit dan terugbetalen aan de zorgverlener. CZ doet dit bijv. Zilveren Kruisen FBTO accepteren geen machtiging meer zo is gebleken.

Nu volgt een overzicht van de tarieven 2018, 2017 en 2016.

 

Declaratiecode

Gemiddelde omvang

NZa-tarief 2016

NZa-tarief 2017

NZA-tarief 2018

180001:  Basis Kort

1 tot en met 294 minuten

€   457,43

€ 472,65

 

€ 487,26

180002:  Basis Middel

1 tot en met 495 minuten

€   779,40

€ 805,34

 

€ 830,23

180003:  Basis Intensief

1 tot en met 750 minuten

€ 1222,15

€ 1.262,82

 

€ 1301,85

180004:  Basis Chronisch

1 tot en met 753 minuten

€ 1127,95

€ 1.165,48

 

€ 1201,50

180005: Onvolledig behandeltraject

Patiënt komt na 1 of 2  consulten niet meer

€   186,71

€ 192,92

 

€ 198,88

119052: Schriftelijke informatieverstrekking aan bedrijfsarts, CBR, verzekeringsarts UWV, Kinderbescherming, advocaat e.a.

Kort verslag op hoofdlijnen (max 2 a4). Kosten zijn voor de aanvrager.

   

€  82,02

 

 

 

198300: Overig Zorgproduct

Consult van 45 minuten (NB: Dit consult zit bv. in de aanvullende verzekering van ONVZ/PNO)

 

€ 98,00

€ 101,03

Zelfverwijzer (Geen verwijskaart huisarts)

Relatietherapie (BTW belast)

(NB: Geen vergoeding GGZ!)

 45 minuten consult

 

 

 

€ 75,00

€ 75,00 per 45 minuten per persoon

Alle bedragen , met uitzondering van relatietherapie zijn vrij van BTW. Zelfverwijzers en relatietherapie dient contant betaald te worden na elke cessie. U kunt een kwitantie vragen. Contante betalingen worden geregistreerd in het kasboek.

De GGZ valt onder de basispolis dus is ook het wettelijk eigen risico van toepassing. Doorgaans is dit € 385,-- maar kan hoger zijn als de verzekerde bewust daarvoor gekozen heeft.

Op de declaratie dient te worden vermeld:

  1. Naam, geboortedatum, geslacht, postcode, burgerservicenummer, UZOVI-nummer.
  2. Geleverde prestatie.
  3. Prijs.
  4. Startdatum en einddatum van het behandeltraject.
  5. AGB-code van de zorgaanbieder die de prestatie levert.
  6. AGB-code van de hoofdbehandelaar (op persoonsniveau) en diens beroep
  7. Indien van toepassing: AGB-code van de tweede hoofdbehandelaar (op persoonsniveau) en diens beroep
  8. Betrokken medebehandelaars en hun beroep
  9. Het type verwijzer.
    a. Verwezen patiënt vanuit de eerste lijn (o.a. huisarts, bedrijfsarts).
    b. Verwezen patiënt vanuit een (andere) GGZ-instelling, instelling voor medisch specialistische zorg of GGZ-praktijk.
    c. Verwezen patiënt vanuit de crisis zorg of S.E.H.
    d. Eigen patiënt.
    e. Verwezen patiënt, maar verwijzer heeft geen AGB-code (bijvoorbeeld in geval van een verwijzing naar de crisis zorg, buitenlandse zorgaanbieder, bureau Jeugdzorg)
    f. Zelfverwijzer.
    g. Bemoeizorg.
  10. AGB-code verwijzer (op persoonsniveau), indien er sprake is van type verwijzer genoemd onder a. tot en met d.
  11. Directe en indirecte patiëntgebonden tijd van de hoofdbehandelaar (onder 6. en 7.)
  12. Directe en indirecte patiëntgebonden tijd van iedere medebehandelaar en diens beroep.
  13. Totaal bestede directe en indirecte patiëntgebonden tijd (som 11. en 12.)
  14. Indeling in prestatie op basis van zorgvraagzwaarte na intake en diagnostiek (niet bij prestatie Onvolledig Behandeltraject).
  15. Afsluitreden.

Wat moet geregistreerd worden in verband met de declaratie?

Alle tijd wordt geregistreerd. Dus tijd besteed aan:

Consulten, telefonisch contact, digitaal contact, eventueel huisbezoek: Dit is directe tijd.

Vragenlijsten uitwerken/analyseren, correspondentie met bv. huisarts (verwijskaarten), andere partijen waarvoor toestemming gegeven is, verplichte registratie GGZ (VCD-systeem/DIS, Gemeente, CBS) en psychologische rapporten en zorgcoordinatie. Dit is indirecte tijd.

Per consult staat standaard 15 minuten administratieve tijd, dus stel u heeft een dubbelconsult (bv 90 minuten - lees: 2 x 45 - voor een paralleltraject voor 2 verschillende zorgvragen, bv. angst en adhd en u komt dan wordt genoteerd in beide trajectregistraties 45 minuten direct en 15 minuten indirect. Stel u belt mij daarna dan nog eens gedurende 10 minuten dan wordt genoteerd 10 minuten consultatie. Totaal die ene dag: 2 x 45 direct + 2 x 15 indirect + 10 direct.

Behandelingen zijn niet direct gelimiteerd aan tijd maar er wordt uitgegaan van gemiddelden (zie tabel boven).

Stel u bent in behandeling voor intensief 2018 en u komt slechts 3 keer dan wordt  € 1301,85 in rekening gebracht. Komt u 10 keer, idem en komt u 15 keer idem. Dit is vastgelegd in de regelgeving van de NZa. U kunt dus niet reageren "Ik ben maar 3 keer geweest dus ik betaal minder" .

Wat zijn redenen voor het afsluiten of afronden van de behandeling?

 

  1. De behandeling is afgerond.
  2. Vermoeden van een DSM stoornis is niet bevestigd.
  3. Patiëntprofiel patiënt te zwaar voor de basis ggz.
  4. Behandeling loopt 365 dagen (dit indiceert doorgaans vervolgbehandeling).
  5. Overlijden van de patiënt.
  6. Voortijdige beëindiging van de behandeling op initiatief van de patiënten/of behandelaar (bv patiënt is niet meer gemotiveerd of komt afspraken niet na of maakt eigen regels).
  7. De patiënt gaat over naar een andere bekostiging.

 De afsluitredenen hebben allen een specifiek nummer.

Eigen bijdrage en eigen risico:

Indien u een bijstandsuitkering ontvangt en er vanuit uw zorgverzekering sprake is van een eigen bijdrage krijgt u van mij een coulance. Het eigen risico zult u echter wel zelf moeten betalen. Dit is gewoonlijk € 385,-- per jaar. Het advies is dit altijd in termijnen te betalen aan uw zorgverzekeraar. Dit dient u aan te vragen bij uw zorgverzekeraar.

 

Jeugd-GGZ:

 

Deze loopt via de gemeente; zie jeugd-GGZ.

 

Consulten:

  1. Uitsluitend op afspraak.
  2. Afmeldingen (buiten acute overmacht): 2 dagen van te voren.
  3. Alleen met verwijsbrief en na overleg van kopie polisblad.
  4. Afmelden consult binnen 48 uur anders kan het consult in rekening gebracht worden. Bij echte overmacht (aantoonbaar) gebeurt dit nooit!

 

Intake:

De intake wordt verdeeld over 2 momenten. Moment 1 is gericht op kennismaking, voorlichting over soort polis, kosten, wederzijdse verplichtingen, werkwijze. Moment 2 is inhoudelijk.

Privacy:

POBOS B.V. hanteert de privavy-code volgens de privacywet AVG en de beroepscode NIP. Zie downloads.

Overige:

POBOS B.V. hanteert betaalvoorwaarden, heeft een rechtsbijstandverzekering , heeft klachtenprocedure en is geregistreerd (BIG, NIP, Kwaliteitsstatuut). Alle info treft u op deze site aan. Clienten zijn verplicht kennis te nemen van deze paragraaf.